حسادت مردم نسبت به ذریه ابراهیم خلیل (علیهم السلام)
خداوند کریم ندای ابراهیم خلیل را استجابت نمود.
و به او وعده داد که علاوه بر انتخاب او به عنوان امام ، فرزندان او را نیز برای این مقام انتخاب کند.
اما به یک شرط.
به شرطی که ظالم نباشند حتی در حق خودشان . (البقرة : 124)
از این آیه چنین فهمیده میشود که :
1) تا آخرین روز جهان ، خداوند از فرزندان ابراهیم ، اشخاصی را به عنوان امام انتخاب خواهد کرد. که آیه ۲۶ سوره حدید نیز تاییدگر همین مطلب است .
2) آن فرزندان برای قرار گرفتن در مقام امامت باید از هر گونه ظلمی حتی ظلم به خود پاک باشند و گرنه حقیقتا آنها امام نخواهند بود اگرچه در مقام خلافت باشند. و باید به دنبال امام واقعی گشت.
چه رسد به این که خلیفه باشند ، ظالم هم باشند و از فرزندان ابراهیم نباشند!!
دوستان عزیز
در آیه ( النساء : 54 ) خداوند میفرماید :
عده ای نسبت به امتیازی که به گروه خاصی داده شده حسادت میورزند .
و در ادامه به بیان آن امتیاز میپردازد که :
ما به خاندان ابراهیم کتاب و حکمت اعطا نمودیم و به آنها ملکی عظیم بخشیدیم .
نتیجه ای که از این آیات فهمیده میشود از این قرار است :
حسودان به آنچه خداوند به عده ای از فرزندان ابراهیم علیه السلام داده ، حسادت میورزند که این حسادت در حادثه غدیر خم ، به وضوح دیده میشود .
امامان معصوم و اهل بیت پیامبر که از فرزندان حضرت اسماعیل و ابراهیم هستند و به شهادت آیات 33 احزاب و 4 و5 تحریم ، در تمام عمرشان هیچ خطایی از آنها سر نزده و حتی به خود کوچکترین ظلمی نکردند مورد حسادت قرار گرفتند. ( 1)
آیات 33 احزاب و 4 و 5 تحریم در این پست مورد بررسی قرار گرفته است .
از این گذشته ، به نظر شما اکنون آن فرزندی از ابراهیم علیه السلام که امامت در دستان اوست ، کجاست؟
پاورقی
.........
1) الكافي 1 186 باب فرض طاعة الأئمة ع ..... ص : 85
َ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع نَحْنُ قَوْمٌ فَرَضَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ طَاعَتَنَا لَنَا الْأَنْفَالُ وَ لَنَا صَفْوُ الْمَالِ وَ نَحْنُ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ وَ نَحْنُ الْمَحْسُودُونَ الَّذِينَ قَالَ اللَّهُ أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ
امام صادق علیه السلام : ما گروهی هستیم که اطاعت از ما واجب است و ما آن کسانی هستیم که مورد حسادت قرار گرفته اند همانهایی که خداوند میفرماید : يا اينكه نسبت به مردم [پيامبر و خاندانش]، و بر آنچه خدا از فضلش به آنان بخشيده، حسد مىورزند؟(54 نساء)
البقرة : 124 وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمينَ
و هنگامى كه خداوند، ابراهيم را با وسايل گوناگونى آزمود. و او به خوبى از عهده اين آزمايشها برآمد. خداوند به او فرمود: «من تو را امام و پيشواى مردم قرار دادم!» ابراهيم عرض كرد: «از فرزندان من (نيز امامانى قرار بده!)»
خداوند فرمود: «پيمان من، به ستمكاران نمىرسد!
نکته :
جاعل بر وزن فاعل اسم فاعل بوده و دلالت بر استمرار فعل میکند علاوه بر این فعل (ینال) نیز مضارع است و پیوستگی را تا روز قیامت در خود تضمین نموده است .
الحديد : 26 وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً وَ إِبْراهيمَ وَ جَعَلْنا في ذُرِّيَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَ الْكِتابَ فَمِنْهُمْ مُهْتَدٍ وَ كَثيرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ
ما نوح و ابراهيم را فرستاديم، و فقط در فرزندان آن دو نبوّت و كتاب را قرار داديم بعضى از آنها هدايت يافتهاند و بسيارى از آنها گنهكارند.
( تقدم جار و مجرور- فى ذريتهما- بر- النبوه و الكتاب - حصر بر -ذريتهما- رانشان ميدهد)
النساء : 54 أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنا آلَ إِبْراهيمَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ آتَيْناهُمْ مُلْكاً عَظيماً
يا اينكه نسبت به مردم [پيامبر و خاندانش]، و بر آنچه خدا از فضلش به آنان بخشيده، حسد مىورزند؟ ما به آل ابراهيم، كتاب و حكمت داديم و حكومت عظيمى در اختيار آنها قرار داديم.